Chcesz zdobyć szacunek w (nowej i starej) pracy? Oto 6 skutecznych sposobów

Aneta Zabłocka
09 września 2022, 15:19 • 1 minuta czytania
Jeśli niedawno zmieniłeś pracę lub awansowałeś, a nawet jeśli to twój kolejny rok w tej samej firmie, warto, abyś dowiedział się, jak stworzyć wizerunek dobrego fachowca i sympatycznego kolegi. A wraz z tymi uroczymi przymiotami przyjdzie szacunek współpracowników i kierownictwa.
Jak zdobyć szacunek w pracy? Fot. Unsplash
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Zmiana pracy to jedno z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu. W końcu duża część naszej codzienności ulega "przebranżowieniu", chcemy się wykazać i po raz kolejny zostaniemy ocenieni przez zupełnie obcych ludzi.


Nie kombinuj, tylko zastosuj się do sprawdzonych rad, które pozwolą ci zbudować pewną markę własną. Bądź swoim najlepszym motywatorem i przyjacielem. Oto 6 rad, jak radzić sobie w pracy i budować szacunek w oczach współpracowników.

1. Nie przejmuj się tak bardzo

To tylko praca. Zatrudniono cię tam w konkretnym celu, żebyś pracował, ale to nie oznacza, że masz zasuwać po kokardę. Jeśli twoją metodą na zyskanie szacunku jest ochocze zgadzanie się na pracę do późna i pomaganie wszystkim dokoła, którzy sobie nie radzą kosztem swojego czasu pracy, to uzyskasz efekt zupełnie odwrotny.

Nie możesz uczynić z pracy jedyny sens swojego istnienia i miernika twojej wartości. Traktuj pracę jako jeden z etapów dnia, który owszem, warunkuje poziom ekonomiczny twojego życia, ale tylko to. Relacje społeczne, nawet te nawiązane przy biurowym ekspresie, to elementy, które pomogą ci utrzymać się na powierzchni i udzielą wsparcia, gdy stracisz zatrudnienie.

2. Pilnuj deadline'u

Nie bez powodu w tym haśle pojawia się "śmierć". Nieustanne przekraczanie terminu ukończenia zlecenia to twoja śmierć pracownicza, a także koleżeńska. W czasie realizacji szkolnego projektu mogłeś pozwolić sobie na osobę w zespole, która tylko siedziała, a była wpisana na listę do pozytywnej oceny. W dorosłym życiu łatka tego, który nie dowozi i nie angażuje się w projekt, przeszkodzi ci w budowaniu wizerunku solidnego kolegi i pracownika.

3. Sprawdzaj listę CC na mailu

Nie tylko wtedy, gdy dowodzisz projektem i musisz sprawdzać, czy wszyscy zainteresowani zostali dołączeni do korespondencji. Pamiętaj, że czasem odpisując tylko jednemu odbiorcy, twoja odpowiedź może być potem dołączona do konwersacji grupowej. W swojej karierze miałam sytuację, kiedy moja kierowniczka wysłała do zespołu część osobistej korespondencji z nadszefową i dowiedzieliśmy się, co o nas myśli. Nie popełnij jej błędu.

4. Traktuj rozmowę z szefem jako inwestycję

Rozmowy z szefem nie służą jedynie do dyscyplinowania pracowników, ale także nawiązywania więzi. Nie musisz budować z nim wielkiej przyjacielskiej relacji, ale daj mu się wygadać. Podobnie powinieneś traktować swoich pracowników, którzy ci podlegają - pozwól im dzielić się swoimi przemyśleniami, wysłuchuj narzekania na pracę i życie prywatne. Nie pozwól, żeby czas pogaduch przekraczał czas aktywnej pracy, bo zostaniesz uznany za gawędziarza-leniuszka.

5. Utrzymuj swoje miejsce pracy w czystości

Tak, tak, pewnie zaraz przytoczysz tę mitologiczną zasadę, że bałaganiarze są bardziej inteligentni. Ale tu wcale nie chodzi o inteligencję, ale zaangażowanie w pracy, umiejętności organizacyjne i planowanie. A te przymioty zdecydowanie zostaną opisane przez stan twojego biurka.

6. Nie upijaj się na firmowych imprezach

To zawsze wygląda źle, a tym gorzej, jeśli zarządzasz zespołem. Pewnie chcesz sobie odreagować cały ten stres i zintegrować się z zespołem, ale rób to w ramach zdrowego rozsądku.

Czytaj także: https://dadhero.pl/285429,mysli-ktora-nachodza-kazdego-nowego-pracownika-w-ich-nowej-pracy