
Toyota Yaris Cross - kompaktowy SUV na każdą okazję
Nadwozie mierzące niespełna 4,2 m bazuje na platformie TNGA. Płyta podłogowa wykorzystuje rozwiązania znane z innych bestsellerowych modeli Toyoty. Geny Corolli, Yarisa czy RAV4 dają tu o sobie znać - przestronne wnętrze, znakomite prowadzenie mimo podwyższonego prześwitu czy bezpieczeństwo rodem z wyższej klasy, to niezmiennie znaki rozpoznawcze kompaktowej Toyoty.
Komplet zalet Yarisa Cross sprawia, że jest on dopasowany do aktywnego stylu życia. Każdy znajdzie w nim jednak pożądane walory - miłośnicy dalekich podróży skorzystają z pokaźnej przestrzeni bagażowej. Fani nowych technologii z uznaniem przyjmą obecność bezprzewodowej obsługi Apple CarPlay czy nawigację, która wykorzystuje połączenie z chmurą. Rodzinom spodoba się z kolei liczba schowków i uchwytów na kubki.
Toyota Yaris Cross to tak naprawdę „Yaris SUV”. Wynika z tego wiele zalet, a DNA sprawdzonego, pewnego i miejskiego samochodu wciąż jest tu obecne i daje o sobie znać zwinnością, zwrotnością i przystępną ceną.
Dowiedz się więcej >>> https://www.toyota.pl/nowe-samochody/yaris-cross
Funkcjonalne wnętrze: komfort i przestrzeń w harmonii - dopasuj je do siebie
W porównaniu ze „zwykłym” Yarisem, wersja Cross proponuje wyższy poziom komfortu. Po części jest to zasługa powiększonej przestrzeni. Różnicę odczują szczególnie wysocy pasażerowie - miejsca nad głowami jest tu mnóstwo, a wsiadanie, wysiadanie czy montaż fotelika, przychodzą z łatwością. Przestrzeń bagażowa o pojemności 397 litrów wystarczy, by spakować całą rodzinę na wyjazd. Organizacja przestrzeni staje się łatwiejsza dzięki podwójnej podłodze i dzielonej tylnej kanapie.
Po złożeniu siedzeń, możemy uzyskać nawet 1097 l dostępnej objętości, a podłoga jest płaska i umożliwia załadunek długich przedmiotów. Dostęp do kufra jest prosty nawet wtedy, gdy masz ręce pełne zakupów - elektrycznie unoszona i zamykana klapa bagażnika to w tym segmencie prawdziwa rzadkość.
Dla wielu kierowców, komfort jazdy jest nierozerwalnie związany z wyciszeniem kabiny. Wnętrze crossovera zostało dopracowane także pod tym względem, a dodatkowe wygłuszenie, które pojawiło się po niedawnym liftingu sprawia, że na autostradzie podróżuje się przyjemniej. Materiały użyte do wykończenia kokpitu zostały zmontowane starannie, a miękkie tworzywa deski rozdzielczej podkreślają jakość, która panuje we wnętrzu.
Kluczowe pozostają jednak aspekty praktyczne. Toyota Yaris Cross proponuje gniazda USB, uchwyty na kubki w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń, a także liczne schowki, dzięki którym łatwiej zapanować nad bałaganem. Na tunelu środkowym znalazło się także miejsce na bezprzewodową ładowarkę do smartfona, dostępną od wersji wyposażenia Comfort.
Technologie Toyoty Yaris Cross - dla wygody i bezpieczeństwa
Nowoczesnych technologii jest jednak znacznie więcej. Od systemów wsparcia kierowcy, aż po multimedialne nowinki urozmaicające podróż, Toyota Yaris Cross kryje mnóstwo nowoczesnych elementów wyposażenia. Wiele z nich jest dostępnych już w bazowej wersji Active.
Odmiana wyposażenia, która otwiera ofertę, w standardzie ma bowiem m.in. adaptacyjny tempomat, kamerę cofania czy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów. Systemów z palety Toyota T-Mate jest znacznie więcej - to m.in. asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), a także system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall). Wszystkie te dodatki są dostępne bez dopłaty, już w bazowej wersji.
Standardem jest także system multimedialny z bezprzewodową obsługą Apple CarPlay i Android Auto. W wersjach Active i Comfort ekran dotykowy ma 9 cali, a w bogatszych odmianach - 10,5 cala i rozdzielczość HD. Standardem w Toyocie Yaris Cross GR SPORT i Executive są również cyfrowe zegary z 12,3-calowym wyświetlaczem. Na liście opcji znalazł się z kolei system audio klasy premium. Nagłośnienie JBL zmienia wnętrze crossovera w prawdziwą salę koncertową. Parametry są imponujące, a rozmieszczenie poszczególnych głośników zostało opracowane przez ekspertów.
Yaris Cross proponuje nawet osobny zestaw udogodnień ułatwiających parkowanie. W standardowym wyposażeniu każdej wersji znalazła się kamera cofania. Opcjonalnie, dostępne są przednie i tylne czujniki parkowania, a także zaawansowany asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park, który wyręczy nas w manewrach parkowania równoległego i prostopadłego.
Personalizacja: dopasuj Toyotę Yaris Cross do swoich potrzeb
Toyota Yaris Cross oferuje szerokie możliwości konfiguracji i choć jest to sprzedażowy hit, spotkanie drugiego, identycznego crossovera na ulicy jest mało prawdopodobne. Aż 5 wersji wyposażenia (w tym sportowo stylizowana Yaris Cross GR SPORT), 15 wariantów kolorystycznych, wzory felg i tapicerek zależne od wybranego poziomu wyposażenia - możliwych kombinacji jest mnóstwo. W gamie znajdą się opcje zarówno dla fanów stonowanych odcieni (Eclipse Black, Shimmering Silver czy Royal Grey), jak i bardziej żywych barw (Imperial Red, Juniper Blue). Lakier dostępny w Yaris Cross GR SPORT to szczególnie modny i efektowny kolor. Wizerunku dopełniają 18-calowe felgi dostępne w trzech topowych wersjach modelu.
Różne odcienie może przybierać również wnętrze Yarisa Cross. Japoński crossover standardowo wyjeżdża z fabryki z ciemną tapicerką materiałową z delikatnym wzorem. Opcjonalnie, możemy wybrać wersję z obszyciami wykorzystującymi skórzane wstawki, tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede w wersji GR SPORT.
Wisienką na torcie są oryginalne akcesoria, którymi można jeszcze bardziej spersonalizować samochód. Przykładem są dodatkowe stopnie boczne lub pakiet chrom zawierający elegancko wykończone listwy na drzwiach, a także chromowaną listwę pokrywy bagażnika. Z salonu można również wyjechać Yarisem Cross gotowym na przygodę. Bagażniki dachowe czy uchwyty na rowery również są dostępne w katalogach akcesoriów dostępnych u dealerów.
Napęd hybrydowy: ekologiczność i oszczędność w jednym
Hybryda pod maską to jeden z głównych argumentów, które przemawiają za wyborem tego crossovera. Toyota Yaris Cross Hybrid wykorzystuje niezawodne, trwałe i sprawdzone podzespoły i napędzana jest wyjątkowo oszczędnym układem 1.5 Hybrid Dynamic Force, dostępnym w dwóch wariantach mocy. Niskie zużycie paliwa oznacza niski poziom emisji CO2, a ograniczenie emisji szkodliwych związków pomaga dbać o jakość powietrza, którym oddychają mieszkańcy miasta. Jak to działa i skąd biorą się wspomniane oszczędności?
Sercem hybrydowego układu jest wolnossący, benzynowy silnik 1.5. Jednostka pracująca w oszczędnym cyklu Atkinsona napędza koła wtedy, gdy jedziemy z większą prędkością lub przyspieszamy. W pozostałych warunkach, główną rolę pełni jednostka elektryczna na przedniej osi lub dwa silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi. Hybryda jest bowiem dostępna nie tylko w dwóch wariantach mocy (116 KM i 130 KM), ale i w wersji z napędem AWD-i.
Energia odzyskiwana podczas hamowania służy do ponownego napędzania samochodu. W tym celu, jest ona magazynowana w akumulatorze. Dzięki takiemu układowi, Toyota Yaris Cross zużywa zaledwie 4,4 l/100 km. W miejskich warunkach, spalanie może być jeszcze niższe. Układ Hybrid Dynamic Force jest przy tym żwawy, reakcja na gaz trwa ułamki sekund, a elastyczność nie pozostawia wiele do życzenia. Praca zelektryfikowanego tandemu jest cicha, a podczas jazdy po mieście, samochód przez 3/4 czasu porusza się w bezemisyjnym trybie EV.
Dla kierowcy kluczowa korzyść jest oczywista - zdecydowanie tańsza jazda. W porównaniu z samochodem napędzanym konwencjonalnym silnikiem, koszt przejechania 100 km jest o około 1/3 niższy. Nie tylko wydatki na paliwo są jednak mniejsze. Toyota Yaris Cross Hybrid hamuje rekuperacyjne i odzyskuje energię za pomocą silnika elektrycznego. Dzięki temu, wolniej zużywają się również klocki i tarcze hamulcowe, dzięki czemu rutynowe serwisy są nieco mniej kosztowne. Gdy dodamy do tego legendarną już wręcz niezawodność hybryd Toyoty, otrzymujemy jedyny możliwy wynik - pewny i niedrogi w eksploatacji samochód na lata.
Toyota Yaris Cross w mieście w podróży - zwinność i styl w ruchu miejskim
Jeden z najmniejszych crossoverów w gamie Toyoty doskonale opanował sztukę dopasowywania się do stylu życia właściciela. Yaris Cross znakomicie prezentuje się „na bulwarach” jak i w terenowej scenerii. Do twarzy mu z rowerami na dachu, ale i w sportowych szatach wersji Yaris Cross GR SPORT zadaje szyku na drodze. Za zgrabnym stylem idą również konkretne rozwiązania - kamera cofania, systemy pomagające unikać kolizji czy nawet zaawansowany asystent parkowania.
Z dala od asfaltu nieocenionym dodatkiem będzie AWD-i czyli innowacyjny napęd na 4 koła, a na autostradzie swój popis da oszczędna jednostka benzynowa, która szybko obali mit o paliwożerności hybryd podczas jazdy w trasie. Cechą, która spaja wszystkie twarze Yarisa Cross jest niezrównane bezpieczeństwo czynne oraz bierne. Trwała i niebywale sztywna konstrukcja nadwozia wynikająca z zastosowania architektury TNGA poprawia komfort oraz precyzję jazdy, a w chwili wypadku pozwala lepiej chronić kierowcę i pasażerów przed obrażeniami.
Wszechstronność godna pozazdroszczenia szybko wywindowała kompaktową Toyotę na szczyt listy przebojów. Parę lat po premierze Yaris Cross wciąż jest jednym z najchętniej kupowanych modeli japońskiej marki. Po niedawnym liftingu bez wątpienia jest to jeszcze lepszy crossover.