"Dziel się Uśmiechem". W tym roku do ważnej inicjatywy edukacyjnej dołączają zerówkowicze
Uszkodzenie tkanek zębowych, ból przy jedzeniu czy piciu, przykry zapach z ust, nieświeży oddech, podrażnione dziąsła [2]. To główne objawy próchnicy, która niszczy nie tylko zęby. Ta najpowszechniejsza choroba uzębienia może być bowiem przyczyną wielu poważnych schorzeń w dorosłym życiu takich jak cukrzyca, miażdżyca czy choroba wieńcowa [3,4]. Tymczasem opieki stomatologicznej z jej powodu potrzebują już dzieci od najmłodszych lat.
Jak wynika z danych udostępnionych przez Ministerstwo Zdrowia, blisko 82 proc. sześciolatków w Polsce ma już próchnicę [1]. W skali globalnej (raport WHO Global Oral Health) aż 46 proc. dzieci w wieku do 9 lat, których zęby wymagają interwencji w gabinecie dentystycznym, z różnych przyczyn nie korzysta z leczenia stomatologicznego [5]. Tym samym są skazane na postępującą próchnicę i choroby przyzębia, a także związane z nimi powikłania.
Dlaczego próchnica dopada już najmłodsze dzieci? Za jej pojawieniem się stoją oczywiście rozmaite czynniki: społeczne, ekonomiczne czy zdrowotne. Jednym z nich są braki edukacyjne, czyli nieświadomość dzieci, ale także ich rodziców, w kwestii tego, jak istotna jest prawidłowa higiena jamy ustnej. To właśnie na edukacji skupia się ogólnopolski program "Dziel się Uśmiechem" organizowany przez Mars Polska (producenta bezcukrowych gum Orbit) oraz Polski Czerwony Krzyż.
Po raz pierwszy o tej inicjatywie usłyszeliśmy w 2013 roku. Projekt, którego partnerami merytorycznymi są Polskie Towarzystwo Stomatologiczne oraz Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej, powstał jako odpowiedź na utrzymujący się problem próchnicy wśród dzieci w naszym kraju. Od września ruszyła już 11. edycja tego programu edukacyjnego.
Podczas ostatnich edycji akcja obejmowała uczniów klas 1-3 szkół podstawowych. W tegorocznej odsłonie programu zaszła istotna zmiana. Mianowicie, jego grupa odbiorców została rozszerzona o zerówkowiczów z przedszkoli i szkół. Odtąd ma ona docierać do klas 0-3.
– Jako firma odpowiedzialna społecznie oraz producent bezcukrowych gum, których żucie jest ważnym elementem prawidłowej higieny jamy ustnej, od ponad dekady realizujemy wspólnie z partnerami program "Dziel się Uśmiechem". Dzięki tej wyjątkowej współpracy konsekwentnie uczymy dzieci, jak dbać o zdrowy uśmiech. Program jest w pełni finansowany przez Mars Polska. Cieszymy się, że w tym roku, dzięki wsparciu partnerów, ale przede wszystkich konsumentów, którzy kupują w sklepach stacjonarnych gumy Orbit we wskazanym okresie, będziemy mieć szansę dotrzeć z edukacją nawet do 150 tysięcy uczniów – mówi Monika Piekarska, Kierowniczka ds. Korporacyjnych, Mars Polska.
Jak wygląda realizacja programu "Dziel się Uśmiechem" w praktyce? Jego filarem są zajęcia w szkołach oraz w zerówkach przedszkolnych. Podczas tych lekcji nauczyciele korzystają z angażujących materiałów przekazanych przez organizatorów akcji. Do tej pory w zajęciach edukujących na temat zdrowia jamy ustnej i prawidłowych nawyków jej higieny wzięło udział blisko 900 000 dzieci z całej Polski.
Motywem przewodnim wiedzy przystępnie przekazywanej uczniom na zgodnych z podstawą programową zajęciach w ramach programu "Dziel się Uśmiechem" są cztery kroki dla zdrowych i czystych zębów. Wszystkie te rekomendacje wypracowane dzięki konsultacji ze specjalistami z branży stomatologicznej łączy to, że można (i należy) je w łatwy sposób włączyć do codziennej rutyny. Oto te fundamentalne zalecenia:
– Aktualny stan profilaktyki jamy ustnej wśród dzieci wymaga naszej stałej uwagi i zaangażowania. Poprzez program "Dziel się Uśmiechem" wspieramy aktywną edukację w tym zakresie już od najmłodszych lat, wierząc, że przyniesie ona trwałe efekty i przyczyni się do poprawy zdrowia jamy ustnej dzieci w Polsce. Ma to ogromny wpływ na kształtowanie przyszłych nawyków zdrowotnych – podkreśla Profesor Dorota Olczak- Kowalczyk, Prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.
Każdy/a, czyli również ty, może dołożyć swoją cegiełkę do tej edukacyjnej misji. Jak wesprzeć program uwrażliwiający społeczeństwo na tematy związane ze zdrowiem jamy ustnej? Wystarczy zakupić bezcukrową gumę Orbit w sklepach stacjonarnych. 1 proc. środków z ich sprzedaży w okresie od 28.08.2023 do 29.10.2023 r. zostanie przekazany na realizację programu, w tym na materiały i zajęcia edukacyjne dla nawet 150 000 dzieci.
Ambasadorką akcji "Dziel się Uśmiechem" została już po raz piąty aktorka i działaczka społeczna Magdalena Różczka. Więcej informacji o ogólnopolskim programie edukacyjnym marki Orbit można znaleźć na jego oficjalnej stronie internetowej. W serwisie udostępnione zostały w wersji cyfrowej wszystkie stworzone na jego potrzeby dedykowane materiały edukacyjne – scenariusze lekcji, zeszyty ćwiczeń oraz prezentacje i animacje.
Przypisy:
1. Program Ministerstwa Zdrowia "Monitorowanie Stanu Zdrowia Jamy Ustnej Populacji Polskiej w latach 2016-2020" pt. "Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 6, 10 i 15 lat w 2018 roku".
2. Silveira S. "Signs and Symptoms of Dental Caries". Research & Reviews: Journal of Dental Sciences, Volume 10, Issue S1, September, 2022.
3. Kotronia E, Brown H, Papacosta AO, Lennon LT, Weyant RJ, Whincup PH, Wannamethee SG, Ramsay SE. "Oral health and all-cause, cardiovascular disease, and respiratory mortality in older people in the UK and USA". Sci Rep. 2021 Aug 12;11(1):16452.
4. Chang, Y., Lee, J.S., Lee, KJ. et al. Improved oral hygiene is associated with decreased risk of new-onset diabetes: a nationwide population-based cohort study. Diabetologia 63, 924–933 (2020).
5. WHO Global Oral Health Report, 2022 r.