Jeśli przyszłość naszego kraju będzie zależała od kreatywnego myślenia obecnych nastolatków, to nie mamy powodów do obaw. Polscy uczniowie świetnie wypadli bowiem w przeprowadzonym przez PISA badaniu sprawdzającym tę umiejętność. Ranking objął 64 kraje, a nasi piętnastolatkowie zajęli 11. miejsce. Wśród państw Unii Europejskiej lepsi w kreatywnym myśleniu są jedynie uczniowie z Estonii, Finlandii i Danii.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
PISA, czyli Programme for International Student Assessment, to prowadzone od lat cykliczne badanie, które sprawdza, jaką wiedzę mają 15-letni uczniowie w różnych krajach świata, ale też jak potrafią ją wykorzystywać w codziennym życiu. Głównym celem jest sprawdzenie umiejętności czytania, rozwiązywania zadań matematycznych, a także wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych.
Ostatnia edycja odbyła się w 2022 roku. Wtedy też, po raz pierwszy w historii programu PISA, przeprowadzono dodatkowe testy, które sprawdzały umiejętności kreatywnego myślenia. Dziś Instytut Badań Edukacyjnych opublikował wyniki tego badania. Jak się okazuje, polscy nastolatkowie pod względem kreatywności są lepsi od większości rówieśników z innych krajów.
Wielki test kreatywności
Badanie przeprowadzono wiosną 2022 roku. Wzięli w nim udział piętnastolatkowie z 64 krajów świata. Polskę reprezentowało 6011 uczniów z 240 szkół. Musieli rozwiązywać specjalnie przygotowane zadania, które polegały na zgłaszaniu własnych pomysłów rozwiązań pewnych problemów, a także krytycznej analizie i szukaniu ulepszeń cudzych pomysłów. Zadania polegały na zrobieniu prezentacji graficznej i wypowiedzi pisemnej, a problemy, które należało rozwiązać, dotyczyły zjawisk społecznych i kwestii naukowych.
Polscy nastolatkowie poradzili sobie z tym świetnie. Średni wynik naszych uczniów wyniósł 34 punkty i jest jednym z najlepszych w Europie. Spośród piętnastolatków z naszego kontynentu wyżej uplasowali się jedynie uczniowie z Estonii, Finlandii i Danii. Najbardziej kreatywni uczniowie mieszkają poza Europą. Pierwsze miejsce zajęli piętnastolatkowie z Singapuru, za nimi uplasowali ci z Korei Południowej, Kanady, Australii i Nowej Zelandii.
Dziewczęta kreatywniejsze niż chłopcy
Powodów do zadowolenia jest więcej. Jak podaje Instytut Badań Edukacyjnych, w badaniu wyróżniono aż sześć poziomów umiejętności z zakresu myślenia kreatywnego. Umiejętności z dwóch najwyższych poziomów ma co trzeci polski piętnastolatek, a jedynie 4 proc. z nich ma umiejętności na najniższym poziomie. To pokazuje, że większość naszych uczniów ma co najmniej średnie umiejętności myślenia kreatywnego.
Badanie pokazało również, że lepsze pod tym względem są dziewczyny. Chłopcy wypadli gorzej we wszystkich 64 krajach objętych badaniem. W Polsce średni wynik dziewcząt to 36 punktów, a chłopców – 33 punkty.
Lepsze wyniki dziewcząt nie są dla autorów badania zaskoczeniem. Zaskakujący nie jest też fakt, że najlepiej pod względem umiejętności myślenia kreatywnego wypadli piętnastolatkowie uczący się w liceach ogólnokształcących – prawie połowa z nich poradziła sobie z zadaniami z dwóch najwyższych poziomów sprawdzianu. Taki sam wynik uzyskał co czwarty uczeń technikum i nieliczni (4 proc.) uczniowie szkół zawodowych.
Warto zaznaczyć, że autorzy badania zdefiniowali kreatywne myślenie jako zdolność do samodzielnego tworzenia oraz ulepszania pomysłów, które mogą być rozwiązaniem konkretnych problemów, np. społecznych, albo być źródłem nowatorskich rozwiązań w dziedzinie nauki, technologii czy sztuki. Jeśli nasza młodzież pod tym względem jest w światowej czołówce, to o przyszłość naszego kraju możemy być spokojni.