Co Polacy robią w wolnym czasie? Prawie połowa (49 proc.) korzysta z różnych platform społecznościowych i komunikatorów internetowych. Najbardziej rozpoznawalne to Facebook (wskazało go 98 proc. badanych), YouTube (96 proc.), Instagram (94 proc.), TikTok (90 proc.) oraz X (89 proc.). Wśród najpopularniejszych komunikatorów są Messenger (94 proc.), WhatsApp (91 proc.) i Skype (86 proc.).
Z raportu "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" wynika, że niekwestionowanym królem internetu jest w naszym kraju serwis YouTube. W wolnym czasie odwiedza tę platformę aż 9 na 10 użytkowników sieci i to w każdej grupie wiekowej. Na drugim miejscu jest Facebook – tam lubi zaglądać 83 proc. Polaków. Większość z nich to jednak dorośli. Ponad połowa z nas (55 proc.) w wolnych chwilach przegląda Instagram.
O ile YouTube ma ogromne rzesze fanów zarówno wśród młodych, jak i wśród seniorów, to w przypadku pozostałych platform społecznościowych preferencje zależą od wieku. I nie ma tu niespodzianek. Nastolatki i ludzie w wieku 20+ najchętniej korzystają z TikToka oraz Snapchata, a spośród komunikatorów wybierają Messengera lub Discord. Trzydziesto- i czterdziestolatkowie zdecydowanie wolą Facebooka i Instagram, a rozmawiają w sieci na Messengerze lub WhatsAppie.
Starsi są najbardziej przywiązani do Facebooka lub biznesowego portalu LinkedIn. Z tego ostatniego korzysta co trzeci Polak. Seniorzy niemal w ogóle nie korzystają z platform popularnych wśród młodzieży (z wyjątkiem YouTube), a spośród komunikatorów najchętniej wybierają Signal.
Autorzy badania "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" sprawdzili też, jak dużo wolnego czasu Polacy spędzają w sieci. Wyniki pokazują, że dla wielu z nas to ulubiona forma odpoczynku. Ponad 1/3 z nas przegląda internet w wolnych chwilach przez 3 do 4 godzin dziennie. Co piąty (22 proc.) poświęca na to każdego dnia 5 godzin, a nawet więcej. Do większości pasuje stwierdzenie "znowu siedzisz z telefonem", bo to właśnie głównie smartfony są narzędziem służącym do przeglądania internetu. Korzysta z nich w tym celu ponad 80 proc. Polaków.
Źródło: Raport "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" zrealizowany na zlecenie Santander Consumer Banku. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.
Czytaj także: https://dadhero.pl/286737,cyfrowy-detoks-jak-zniknac-z-facebooka-zrezygnowac-z-social-mediow