Polacy odpoczywają w mediach społecznościowych. Czas wolny spędza tam połowa z nas

Artur Grabarczyk

18 kwietnia 2024, 11:48 · 2 minuty czytania
"Na dwór idź, a nie tyko siedzisz w tym telefonie i oglądasz filmiki". Jeśli mówisz tak do swojego dziecka, to zastanów się, czy taka rada nie przydałaby się tobie. Media społecznościowe są bowiem ulubioną rozrywką prawie połowy Polaków – wynika z najnowszego raportu "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci". 


Polacy odpoczywają w mediach społecznościowych. Czas wolny spędza tam połowa z nas

Artur Grabarczyk
18 kwietnia 2024, 11:48 • 1 minuta czytania
"Na dwór idź, a nie tyko siedzisz w tym telefonie i oglądasz filmiki". Jeśli mówisz tak do swojego dziecka, to zastanów się, czy taka rada nie przydałaby się tobie. Media społecznościowe są bowiem ulubioną rozrywką prawie połowy Polaków – wynika z najnowszego raportu "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci". 
Połowa Polaków najchętniej odpoczywa z... telefonem w ręku. fot. Pexels/Lisa Fotios
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Co Polacy robią w wolnym czasie? Prawie połowa (49 proc.) korzysta z różnych platform społecznościowych i komunikatorów internetowych. Najbardziej rozpoznawalne to Facebook (wskazało go 98 proc. badanych), YouTube (96 proc.), Instagram (94 proc.), TikTok (90 proc.) oraz X (89 proc.). Wśród najpopularniejszych komunikatorów są Messenger (94 proc.), WhatsApp (91 proc.) i Skype (86 proc.). 


Cała Polska kocha YouTube

Z raportu "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" wynika, że niekwestionowanym królem internetu jest w naszym kraju serwis YouTube. W wolnym czasie odwiedza tę platformę aż 9 na 10 użytkowników sieci i to w każdej grupie wiekowej. Na drugim miejscu jest Facebook – tam lubi zaglądać 83 proc. Polaków. Większość z nich to jednak dorośli. Ponad połowa z nas (55 proc.) w wolnych chwilach przegląda Instagram. 

O ile YouTube ma ogromne rzesze fanów zarówno wśród młodych, jak i wśród seniorów, to w przypadku pozostałych platform społecznościowych preferencje zależą od wieku. I nie ma tu niespodzianek. Nastolatki i ludzie w wieku 20+ najchętniej korzystają z TikToka oraz Snapchata, a spośród komunikatorów wybierają Messengera lub Discord. Trzydziesto- i czterdziestolatkowie zdecydowanie wolą Facebooka i Instagram, a rozmawiają w sieci na Messengerze lub WhatsAppie.

Starsi są najbardziej przywiązani do Facebooka lub biznesowego portalu LinkedIn. Z tego ostatniego korzysta co trzeci Polak. Seniorzy niemal w ogóle nie korzystają z platform popularnych wśród młodzieży (z wyjątkiem YouTube), a spośród komunikatorów najchętniej wybierają Signal.

Życie wirtualne 

Autorzy badania "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" sprawdzili też, jak dużo wolnego czasu Polacy spędzają w sieci. Wyniki pokazują, że dla wielu z nas to ulubiona forma odpoczynku. Ponad 1/3 z nas przegląda internet w wolnych chwilach przez 3 do 4 godzin dziennie. Co piąty (22 proc.) poświęca na to każdego dnia 5 godzin, a nawet więcej. Do większości pasuje stwierdzenie "znowu siedzisz z telefonem", bo to właśnie głównie smartfony są narzędziem służącym do przeglądania internetu. Korzysta z nich w tym celu ponad 80 proc. Polaków.

Źródło: Raport "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" zrealizowany na zlecenie Santander Consumer Banku. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.

Czytaj także: https://dadhero.pl/286737,cyfrowy-detoks-jak-zniknac-z-facebooka-zrezygnowac-z-social-mediow