Nieustannie gdzieś, pędzimy, spieszymy się, coś załatwiamy. Często zapominamy o tym, co najważniejsze – o drugiej osobie i jakże ważnej sztuce słuchania. Zaniedbujemy siebie nawzajem, bagatelizujemy swoje potrzeby. Kontakt, jaki nawiązujemy z bliskimi osobami, nie wygląda tak, jak powinien.
Reklama.
Reklama.
Potrzeba dzielenia się tym, co wydarzyło się danego dnia, swoimi przeżyciami, historiami, jest czymś naturalnym. Chętnie opowiadamy bliskim, co u nas słychać. Choć czasami tak trudno znaleźć czas na swobodną rozmowę, to warto zmienić priorytety i postawić na pierwszym miejscu relacje międzyludzkie. Oto 5 różnych technik słuchania.
Krytyczne słuchanie
Krytyczne słuchanie to umiejętność oddzielenia faktów od fikcji. Najistotniejszą rolę odgrywa w tym przypadku wnikliwość, chęć zdobycia jak największej ilości informacji. To jedna z tych umiejętności, która przydaje się, gdy chcemy komuś pomóc. Kiedy zależy nam na weryfikacji, sprawdzeniu, co jest prawdą, a co nie. Jeśli podczas słuchania kierujesz się "rozumem", a nie emocjami, unikniesz zakłamania, oszustwa, manipulacji.
Słuchanie bierne
To umiejętność słuchania charakterystyczna dla introwertyków. Osoby te czują się dobrze i swobodnie, kiedy siedzą gdzieś z tyłu, kiedy ktoś inny zajmuje centralne miejsce. Introwertycy wyróżniają się wspierającą i zrównoważoną naturą. Lubią, gdy ktoś im się
zwierza, nie mają nic przeciwko wysłuchiwaniu problemów innych osób.
Ten rodzaj słuchania doskonale sprawdzi się wówczas, gdy ktoś bliski chce podzielić się z
tobą swoimi przeżyciami, problemami. Pozwalamy mówić, bez przerywania i wyrażania własnych myśli. Słuchanie bierne może poprawić relację, poprzez potwierdzenie obaw i myśli mówiącego. Kiedy czujemy się rozumiani, automatycznie otwieramy się jeszcze bardziej.
Empatyczne słuchanie
By zostać dobrym słuchaczem, warto nauczyć się okazywania empatii. Słuchanie empatyczne polega na zadawaniu celowych i przemyślanych pytań, tak by zdobyć zaufanie rozmówcy. By wykorzystać tę umiejętność, warto unikać osądów i zachować otwarty umysł podczas rozmowy. Nawet jeśli się z kimś nie zgadzamy, powinniśmy spróbować zrozumieć czyjś punkt widzenia.
Aktywne słuchanie
Aktywne słuchanie wiąże się z okazywaniem prawdziwego zainteresowania i utrzymaniem zaangażowania przez całą rozmowę. Słuchający powinien zadawać pytania, przyswajać informację. Ponadto ważne, by wiedział kiedy należy zamilknąć i pozwolić drugiej osobie mówić, bez przerywania, wtrącania, komentowania.
Aktywne słuchanie pomoże nam poprawić relację niemalże w każdym aspekcie życia. Przydaje się w przezwyciężaniu konfliktów, zawieraniu nowych znajomości, budowaniu zaufania.
Refleksyjne słuchanie
Technika ta polega na potwierdzaniu informacji, w celu złagodzenia kłótni w związku. Powtarzanie słów, które powiedział rozmówca lub zadawanie pytań wyjaśniających, pokazuje, że zależy ci na uczuciach drugiej osoby. Zrozumienie punktu widzenia rozmówcy może pomóc odbudować zaufanie i naprawić relację.