Drogi do osiągnięcia celu są dwie. Możesz pracować ciężko albo pracować mądrze. Choć jedno i drugie podejście wydaje się być skuteczne, to istnieje tylko jedna strategia, która prowadzi do "większego sukcesu". No właśnie, która?
Reklama.
Reklama.
Zdarza się, że bardzo utalentowani ludzie spędzają niekończące się godziny w pracy, ale koniec końców nie pracują zbyt efektywnie. Inni z kolei pracują ciężko, co odbija się na ich zdrowiu psychicznym i fizycznym. Szybko pojawiają się przemęczenie i brak motywacji. Zatem jak znaleźć złoty środek?
Klasyczny model ciężkiej pracy
Kultura i wychowanie często podpowiada nam, że by coś w życiu osiągnąć, powinniśmy ciężko pracować. To jedyny sposób, by zdać egzamin, zdobyć awans czy dostać podwyżkę. Jednak to nie do końca prawda. Jedno z badań przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Cagliari we Włoszech dowodzi, że spędzanie większej ilości czasu w pracy nie zawsze jest równoznaczne z wydajnością i satysfakcją.
Ciężka praca, choć pozwala osiągnąć wiele, nie zawsze prowadzi do sukcesu. Choć jest pierwszym krokiem do osiągnięcia czegoś, to jednak inteligentna praca zaprowadzi nas tam, gdzie chcemy.
Ciążka praca, czyli jaka?
Ciężka praca wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym i poznawczym.
Wykonywane zadania zajmują naprawdę dużo czasu.
Poradzenie sobie z nieoczekiwanymi problemami i wyzwaniami często okazuje się bardzo trudne.
Ciężka praca wiąże się często z dużym poświęceniem, co nie oznacza, że zaplanowane cele zawsze zostają osiągnięte.
By móc ocenić, czy lepsza jest ciężka, czy inteligentna praca, należy wziąć pod uwagę jeden czynnik – stres. Wiele osób, które niekończące się godziny spędzają w pracy, cierpią z powodu nadmiernego stresu. Badacze z University of Hong Kong dowiedli, że spędzanie długich godzin w pracy wpływa na nasze zdrowie. Pojawia się chroniczne zmęczenie, niepokój, pogorszona jakość snu, a także zwiększa się ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.
Praca inteligentna
Tym, co wyróżnia pracę inteligentną, jest umiejętne zarządzenie czasem. Badania przeprowadzone przez naukowców z Concordia University w Kanadzie dowodzą, że kompetencja znacznie poprawia jakość życia. Inteligentny pracownik jest bardziej samodzielny, posiada dobre zdolności adaptacyjne, realizuje wyznaczone cele, jest bardziej kreatywny i innowacyjny.
Jeśli posiadamy lepsze umiejętności zarządzania i planowania swojej codziennej pracy, nasze wyniki się stopniowo poprawiają. A co za tym idzie, mamy więcej czasu dla siebie i rodziny. Zatem wydaje się niemalże oczywiste, że zdecydowanie lepiej wybrać drugi rodzaj pracy, czyli pracę inteligentną. Nie wolno jednak całkowicie wykluczyć ciężkiej pracy, poświęcenia i dużej ilości włożonego wysiłku.