Początek roku szkolnego to okres, kiedy wielu rodziców intensywnie szuka zajęć pozalekcyjnych dla swoich dzieci. Jeśli właśnie zastanawiasz się, co wybrać dla swojej pociechy, to podpowiedzią służą naukowcy z USA, Grecji i Chin. Wszyscy oni, niezależnie od siebie, polecają taniec. Lista korzyści, jaką daje ta forma ruchu, jest naprawdę długa.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Towarzyski, nowoczesny, ludowy, klasyczny. To nie ma znaczenia. Każdy rodzaj tańca świetnie wpływa na zdrowie, kondycję i stan psychiczny dzieci i młodzieży. To jednak nie wszystko, bo regularne treningi na parkiecie rozwijają też kompetencje społeczne i pozwalają zdobyć umiejętności przydatne w różnych życiowych sytuacjach.
Taniec dobry na wszystko
Wyżej wymienione zalety to nie jest fragment folderu reklamowego jakiejś szkoły tańca, ale streszczenie raportów, jakie opublikowali niedawno naukowcy z trzech różnych uczelni – Uniwersytetu Drexela w Filadelfii, Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach oraz Uniwersytetu w Ningbo w Chinach. Co ciekawe, wszystkie te trzy zespoły prowadziły swoje badania niezależnie od siebie. Doszły jednak do podobnych wniosków.
Najwięcej pracy wykonali greccy badacze. Oni wzięli na warsztat ponad 1200 różnych prac naukowych, w których opisywano wpływ tańca na rozwój dzieci. Analizy dotyczyły różnych obszarów: zdrowia fizycznego i psychicznego, umiejętności budowania relacji społecznych, jakości życia i zadowolenia z własnych osiągnięć. Wnioski pokazują jasno, że taniec to jedna z najlepszych form ruchu. Zapewnia bowiem wszechstronny rozwój.
"Taniec może być aktywnością odpowiednią do tego, aby zachęcać i skłaniać ludzi do podejmowania zdrowych zachowań. (...) W związku z uczestnictwem w zajęciach tanecznych prowadzonych dla dzieci i młodzieży pojawiają się znaczące korzyści w odniesieniu do zdrowego rozwoju ciała, można dostrzec poprawę zdrowia psychicznego i emocjonalnego, a także poprawę zachowania społecznego i relacji z innymi" – napisali w podsumowaniu swojej metaanalizy badacze z Salonik.
Lepsza kondycja, mniejsze ryzyko depresji
Wśród korzyści zdrowotnych obserwowanych u dzieci chodzących na zajęcia z tańca greccy badacze wymienili: spadek wskaźnika masy ciała, poprawę sprawności fizycznej i kondycji. To z kolei przełożyło się na lepszą samoocenę, akceptację własnego ciała, wzrost pewności siebie, mniejszy poziom stresu, mniejsze skłonności do wpadania w stany depresyjne i ogólną poprawę samopoczucia.
Korzyści dotyczyły nie tylko stanu zdrowia i psychiki. Badania wyraźnie wskazywały na to, że zajęcia taneczne rozwijały też u dzieci umiejętność współpracy z rówieśnikami, a także nauczycielami i rodzicami, co z kolei dobrze wpływało na poprawę relacji.
Tańca powinno się uczyć na lekcjach W-F
Niemal identycznie wyglądały badania zrealizowane przez chińskich psychologów z Ningbo. Oni również postanowili sprawdzić, jakich odkryć dokonali ludzie, którzy przyglądali się dzieciom uczestniczącym w zajęciach tanecznych. Wnioski, jakie dostrzegli, są podobne do tych, jakie znalazły się w raporcie greckich badaczy.
"Kluczowe wnioski płynące z tego przeglądu wskazują, że taniec może stanowić wartościową alternatywę dla tradycyjnych form aktywności fizycznej. Dokonane przez nas ustalenia wskazują również, że taniec przynosi korzyści fizjologiczne i psychologiczne zarówno w populacji zdrowej, jak i z problemami medycznymi" – stwierdzili chińscy badacze.
Wśród korzyści fizjologicznych, oprócz poprawy sprawności i ogólnego stanu zdrowia, wymienili m.in. niższe ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych oraz raka okrężnicy. Poza tym stwierdzili, że regularne uczestnictwo w zajęciach tanecznych w młodym wieku pozytywnie wpływa na rozwój układu nerwowego, a przez to zmniejsza ryzyko zaburzeń psychicznych. No i najważniejsze – ruch na parkiecie wydłuża życie.
Pozytywów chińscy badacze znaleźli tak dużo, że w końcowych wnioskach swojego raportu stwierdzili, że zajęcia taneczne powinny zostać wprowadzone w szkołach.
Taniec uczy empatii
Za tym, żeby taniec wprowadzić do programu zajęć szkolnych, przemawiają też wyniki badania przeprowadzonego przez psychologów z Uniwersytetu Drexela. Oni przeprowadzili eksperyment, który miał pokazać, czy przy pomocy tańca można walczyć z przejawami rasizmu i innymi formami prześladowania. Do badania zaprosili dzieci z różnych grup etnicznych, a celem zajęć było głównie rozwijanie relacji oraz nauka okazywania i rozumienia emocji poprzez taniec.
Raport opracowany po zakończeniu eksperymentu wskazuje na to, że taniec pomaga też rozwiązywać bardziej złożone problemy. "Dane jakościowe wskazują na wzrost inteligencji emocjonalnej uczestników, w tym empatii oraz skuteczności w radzeniu sobie w różnych kulturowych kontekstach, a także umiejętności tworzenia pozytywnych relacji międzykulturowych" – napisali psycholodzy z Uniwersytetu Drexela.
Wnioski z tych trzech badań nie pozostawiają wątpliwości, że "dance ma sens". Jeśli więc w twojej okolicy są zajęcia taneczne dla dzieci, to spróbuj namówić swoją pociechę do tego, by się na nie zapisała.
Efektom pracy naukowców, zwłaszcza tych z Chin, powinna się przyjrzeć szefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej, która kilka dni temu narzekała na słabą sprawność polskich uczniów i stwierdziła, że potrzebna jest zmiana sposobu prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w szkołach. Pani ministro, może warto rozważyć lekcje W-F w formie tańca?