Jeśli twoje dziecko lubi zasiąść przed komputerem lub konsolą, by zagrać w jakąś grę, to nie załamuj rąk. Ta rozrywka wbrew pozorom korzystnie wpływa na samopoczucie i kondycję psychiczną. Dowiedli tego w swoim najnowszym badaniu psychologowie z Uniwersytetu Nihon w Tokio. Badacze zaznaczają jednak, że granie w gry wideo jest dobre pod warunkiem, że nie poświęcamy temu zajęciu więcej niż trzy godziny dziennie.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Gry komputerowe od lat cieszą się ogromną popularnością, choć uchodzą za rozrywkę mało wyrafinowaną, a nawet szkodliwą. Krytycy tej formy spędzania czasu twierdzą, że granie ogłupia, prowadzi do uzależnienia, izolacji społecznej, wzrostu poziomu agresji, a nawet powoduje problemy psychiczne. Jeden z najpopularniejszych mitów na temat gier wideo głosi, że "hodują" przestępców. Każdy z nas na pewno choć raz słyszał, że ci, co grają na komputerze w "strzelanki" czy inne gry, w których jest przemoc, później atakują ludzi na ulicach.
Gry dobre dla zdrowia psychicznego
Te mity obalili właśnie naukowcy z tokijskiego Uniwersytetu Nihon. Wykonali oni ogromną pracę, bo przez kilkanaście miesięcy – od grudnia 2020 roku do marca 2022 roku – przeprowadzili oni badania ankietowe wśród 100 tys. ludzi, którzy regularnie używają popularnych konsoli do gier komputerowych.
Analiza odpowiedzi udzielonych przez uczestników badania pozwoliła naukowcom stwierdzić, że granie w gry wideo pomaga dbać o dobrostan psychiczny – przede wszystkim łagodzi stres, poprawia samopoczucie i wprawia w dobry nastrój.
Ważny jest jednak czas poświęcany na tę rozrywkę. Wyżej wymienione korzyści naukowcy zaobserwowali jedynie u graczy, którzy przed konsolą czy komputerem spędzali nie więcej niż trzy godziny dziennie.
"Nasz eksperyment wykazał, że gry wideo mają pozytywny wpływ na samopoczucie psychiczne, jednak granie przez ponad trzy godziny powodowało zmniejszenie korzyści psychologicznych" – napisali autorzy w raporcie z badań, który został opublikowany na łamach w czasopisma naukowego "Nature Human Behaviour".
Lek na stres
Warto zauważyć, że badanie było prowadzone w bardzo specyficznym momencie, tzn. w szczytowym okresie pandemii koronawirusa. Z powodu ograniczeń wynikających z lockdownu większość uczestników przebywała w tym czasie w domu, a gry pozwalały in oderwać się od niepokoju i stresu, jaki w tamtym okresie towarzyszył każdemu z nas.
Można więc powiedzieć, że konsole czy komputery okazały się ratunkiem w wyjątkowo trudnym momencie życia. To oznacza, że można je stosować jako panaceum na stres czy niepokój, jaki niosą ze sobą codzienne obowiązki. Trzeba tylko pamiętać, by nie przesadzić, bo nawet najlepszy lek w zbyt dużej dawce przestaje pomagać, a zaczyna szkodzić.