Matura bez egzaminu z polskiego i matematyki? Jest odważna propozycja zmian w egzaminach

Artur Grabarczyk

14 sierpnia 2024, 12:57 · 3 minuty czytania
Na początku tego roku konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży zaapelowała do MEN o zniesienie obowiązku zdawania matury z matematyki. Teraz dr Aleksandra Lewandowska zgłosiła kolejny pomysł. Zaproponowała, by całkowicie zmienić zasady i zamiast matur z polskiego czy matematyki, wprowadzić egzaminy z bloków tematycznych, np. z przedmiotów ścisłych lub humanistycznych.


Matura bez egzaminu z polskiego i matematyki? Jest odważna propozycja zmian w egzaminach

Artur Grabarczyk
14 sierpnia 2024, 12:57 • 1 minuta czytania
Na początku tego roku konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży zaapelowała do MEN o zniesienie obowiązku zdawania matury z matematyki. Teraz dr Aleksandra Lewandowska zgłosiła kolejny pomysł. Zaproponowała, by całkowicie zmienić zasady i zamiast matur z polskiego czy matematyki, wprowadzić egzaminy z bloków tematycznych, np. z przedmiotów ścisłych lub humanistycznych.
Zamiast obowiązkowych matur z matematyki i polskiego sprawdziany z bloków tematycznych? Takich zmian chce dr Agnieszka Lewandowska. Na zdjęciu matura z języka polskiego w X LO w Sopocie. fot. Karol Makurat/REPORTER/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Od kilku miesięcy trwa wielka reforma polskiego systemu edukacji. MEN zmieniło już podstawę programową, odświeżyło listę lektur, zlikwidowało historię i teraźniejszość, a wprowadziło edukację o zdrowiu i edukacją obywatelską. To zaledwie początek zmian, bo władze resortu zapewniają, że pracują nad kolejnymi pomysłami.

Zmiany w egzaminach w trosce o zdrowie uczniów

Zdaniem dr Aleksandry Lewandowskiej, konsultant krajowej w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, to dobry moment, by zmienić też zasady egzaminowania uczniów – zarówno ósmoklasistów, jak i maturzystów. – Nie możemy skupiać się tylko na wynikach. Nie zapominajmy o tym, ile zdanie np. matematyki kosztuje niektórych nastolatków i ich rodziny. Nie możemy być obojętni na to, co się dzieje w ostatnich latach, czyli na słabnącą kondycję psychiczną dzieci i młodzieży – stwierdziła w rozmowie z Radiem Zet.

Konieczność wprowadzenia zmian dr Lewandowska uzasadniła nie tylko badaniami pokazującymi, że zdrowie psychiczne polskiej młodzieży stale się pogarsza. Podała też przykłady z własnej praktyki lekarskiej. – Zainspirowała mnie rozmowa z jednym z nastolatków, który powiedział: "z matematyką nie mam większego problemu, ale lęk przed tym, że nie zdam matury z polskiego, jest paraliżujący". Po tej rozmowie poczytałam o rozwiązaniach w innych krajach i pomyślałam, że trzeba by uwzględnić indywidualne predyspozycje rozwojowe każdego ucznia – wyznała we wspomnianym wywiadzie dr Lewandowska, która pracuje też jako terapeutka.

Bloki tematyczne zamiast pojedynczych przedmiotów

Ekspertka przedstawiła też konkretne propozycje, które pozwalałyby tak prowadzić egzaminy, by wyniki lepiej pokazywały wiedzę i indywidualne predyspozycje uczniów. Jej zdaniem przede wszystkim należy powołać międzyresortowy zespół ekspertów, który "zająłby się tym tematem na poważnie, mając na uwadze kondycję psychiczną dzieci i młodzieży i ich zdrowie psychiczne". 

Ale to nie wszystko. Zdaniem Lewandowskiej należy zmienić też samą formułę egzaminów szkolnych i wprowadzić sprawdziany wiedzy z określonych bloków tematycznych. – Młodzi ludzie mogliby wybierać np. blok humanistyczny, blok nauk ścisłych, blok nauk przyrodniczych itd. w zależności od tego, jak dalej widzieliby swoją drogę życiową. Np. na poziomie podstawowym można by zrobić trzy, cztery bloki do wyboru. Ktoś ma aspiracje i potencjał, to zdaje ich więcej, ale nie narzucamy, co i w jakiej ilości – powiedziała konsultant krajowej w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

Według dr Lewandowskiej wprowadzenie egzaminów z bloków tematycznych pozwoliłoby nie tylko lepiej sprawdzić rzeczywistą wiedzę i umiejętności. Taki system zmniejszyłby poziom stresu wśród uczniów, ale też pozwalał im bardziej swobodnie decydować o swojej przyszłości. – Tak uczymy młodych ludzi odpowiedzialności i uważności w podejmowaniu decyzji – stwierdziła.

Zaznaczyła też, że choć zmiany w sposobie sprawdzania wiedzy są konieczne, to pojawiające się często pomysły całkowitej rezygnacji z matur są błędne. – Nie rezygnujemy z egzaminowania, bo to jest część naszego życia – powiedziała konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży. Dr Lewandowska na początku tego roku wystąpiła do MEN z apelem o zniesienie obowiązku zdawania matury z matematyki. W swoim piśmie stwierdziła, że to właśnie egzamin z tego przedmiotu wywołuje największy stres wśród polskich uczniów. Tamta propozycja została jednak odrzucona – wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer w jednym z wywiadów kategorycznie stwierdziła, że jej resort nie zamierza likwidować obowiązkowych matur z matematyki.

Jak będzie tym razem? Czy pomysł zastąpienia egzaminów z konkretnych przedmiotów sprawdzianami wiedzy z szerszych bloków tematycznych zyska przychylność MEN? Odpowiedzi na te pytania raczej prędko nie poznamy.

Źródło: Radio Zet

Czytaj także: https://dadhero.pl/293615,stres-w-mlodosci-zwieksza-ryzyko-groznych-zaburzen-w-doroslym-zyciu