Owi młodzi Polacy to tzw. pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, ale nie później niż po 2015 roku. Jest to pierwsza generacja, która dorastała w świecie zdominowanym przez cyfryzację. Mimo iż jedną z wielu zalet współczesnej technologii jest możliwość łatwego nawiązywania kontaktów w sieci, to według najnowszych badań większość przedstawicieli właśnie tego pokolenia zmaga się z problemem samotności. W jego rozwiązaniu, paradoksalnie, mogłaby pomóc sztuczna inteligencja.
– Problem samotności bardzo długo stereotypowo kojarzył się przede wszystkim ze starszymi osobami. To podejście zmienił okres pandemii i przymusowej izolacji. Nie powstały jednak żadne aktualne analizy dotyczące samotności młodego pokolenia, urodzonego po 1995 roku. Dlatego postanowiliśmy dokładniej przyjrzeć się temu zjawisku i uzyskaliśmy bardzo niepokojące wnioski - młodzi ludzie w przeważającej mierze zmagają się z poczuciem osamotnienia. Problem może dotyczyć nawet ponad 5 mln Zetek, a więc tylu, ile liczy populacja całego Mazowsza! – mówi Joanna Trojak, CEO MindGenic AI.
Według badania samotność odczuwa 60 proc. osób w wieku 12 do 24 lat, a prawie 40 proc. rzadko ma poczucie więzi z innymi ludźmi. Problem jest największy w miastach o liczbie mieszkańców między 200 tys. a 500 tys. i dotyczy aż połowy tamtejszej młodzieży. W głównych aglomeracjach Polski odsetek osamotnionych nastolatków osób spada, chociaż nadal jest wysoki i wynosi 42 proc.
Z kolei w domu najczęściej czują się samotni ludzie między 19. a 21. rokiem życia – zdarza się to niemal 78 proc. z nich, z czego 41 proc. deklaruje, że poczucie samotności w domu towarzyszy im bardzo często. Brak wsparcia ze strony rodziców jest natomiast najczęściej zauważalny w grupie 17- i 18-latków – 62 proc.
Rozwiązaniem problemu samotności wśród młodych Polaków może być najnowsza technologia, która, poprzez media społecznościowe, sama przyczyniła się do jego wywołania. Akademia MindGenic pracuje obecnie nad chatbotem, który wesprze takie osoby w rozwiązywaniu problemów wynikających z samotności, niskiego poczucia akceptacji i nudy. W projekcie uczestniczą również osoby z pokolenia Z, które najlepiej są w stanie zrozumieć problemy swoich rówieśników.
– Użytkownicy będą mogli m.in. porozmawiać z nim na różne tematy i skorzystać z pomocy w poszukiwaniu rówieśników o podobnych zainteresowaniach. Bot będzie również wskazywał zdrowe nawyki pozacyfrowe, podpowie, w jakich wydarzeniach warto wziąć udział, zachęci do aktywności w najbliższym środowisku oraz zwiększy świadomość na temat korzystania z zasobów internetu – podkreśla Joanna Trojak.