Liczne badania naukowe udowadniają, że nie zawsze wysokie IQ idzie wiąże się z późniejszym z sukcesem w życiu zawodowym. Rodzicom jednak często zależy, aby ich dziecko korzystnie wypadało we wszelkiego rodzaju testach i pozytywnie wyróżniało się na tle swoich rówieśników. Już od narodzin wiele mam i ojców dopatruje się cech wyjątkowej inteligencji u swojej pociechy. Czym ona się objawia? Odpowiadamy.
Zdolne dzieci już w okresie niemowlęcym śpią mniej od swoich rówieśników. Zdarza się, że są płaczliwe, rozdrażnione i oczekują ciągłej uwagi ze strony rodziców. Ich zachowanie nie wynika jednak z mokrej pieluszki lub głodu. Inteligentne niemowlęta wolą poznawać świat na rękach rodziców, zamiast grzecznie leżeć w łóżeczku i patrzeć na zabawkę.
Inteligentne dziecko bardzo łaknie wiedzy i wciąż zadaje nam pytania. Jeśli zainteresuje je jakiś temat, dąży do tego, żeby dowiedzieć się o nim jak najwięcej. W takim wypadku rodzice często czują się przytłoczeni. Jednak to, że maluch dopytuje o każdy szczegół, wynika z jego ciekawego umysłu i umiejętności kwestionowania.
Dzieci uważane za ponadprzeciętnie inteligentne intensywnie skupiają się na wykonywanej rzeczy. Te najmłodsze z zainteresowaniem utrzymują kontakt wzrokowy na kolorowej zabawce, przyglądając się twarzom rodziców czy bliskich osób. Nieco starsze dzieci bardzo koncentrują się natomiast na pozornie monotonnych czynnościach, takich jak np. układanie puzzli. O inteligencji świadczy też ich bardzo dobra pamięć.
Przodowanie wśród grupy rówieśniczej to także objaw inteligencji wśród dzieci. Takie pociechy przykładowo bez pytania innych o zdanie, wybierają zabawę lub bajkę, którą wszyscy będą oglądać. Chcą być też najlepsze w wielu konkurencjach i lubią być obserwowane oraz chwalone przez dorosłych.
O szybszym rozwoju inteligencji może świadczyć fakt, że dziecko zaczyna mówić szybciej niż inne. Pedagodzy zgodnie twierdzą, że poziom inteligencji wiąże się bezpośrednio z wczesnym posługiwaniem się językiem. O wysokim potencjale dziecka może świadczyć również łatwość zapamiętywania nowych słów czy stosowanie rozbudowanych zdań.