Niestety dzieje się to szybciej, niż mógłbyś oczekiwać. Potencjalne "Weź się, tato" może się pojawić, zanim twoje dziecko przekroczy jeszcze próg podstawówki.
Reklama.
Reklama.
Do tej pory było wiadomo, że małe dzieci raczej łykają wszystko, co powiedzą im dorośli. Wróżka Zębuszka, Święty Mikołaj, pyszny brokuł, nieswędzące rajstopki. W okolicach 4-5. roku życia dzieciaki zaczynają grymasić i zadawać pytanie "dlaczego?". I to jest początek końca autorytetów rodziców, a początek wielkiej przygody. W wieku 6 i 7 lat dzieciaki już nie mają wątpliwości, że rodzice czasami wstawiają im kit.
Samantha Cottrell z Childhood Learning and Development (ChiLD) na Uniwersytecie w Toronto po podstawie prostych badań ukuła stwierdzenie, że dzieci wraz z wiekiem podważają zdanie dorosłych i szukają potwierdzenia ich słów.
W pierwszym badaniu udział brało 109 dzieci w wieku 4 do 6 lat. Zaprezentowano im trzy przedmioty: kamień, kawałek gąbki i worek. Eksperymentator zaczął od pytania dzieci: „Czy uważasz, że ta skała jest twarda czy miękka?”. Wszystkie dzieci stwierdziły, że skała jest twarda.
Następnie losowo zapoznawano dzieci ze stwierdzeniem, które było sprzeczne z ich przekonaniami o świecie („Właściwie ta skała jest miękka, a nie twarda”) lub mówiono coś, co potwierdzało ich intuicję („Zgadza się, ta skała jest twarda”). Po tych stwierdzeniach wszystkie dzieci zostały ponownie zapytane: „Więc uważasz, że ta skała jest twarda czy miękka?”. Prawie wszystkie dzieci, które słyszały twierdzenia zgodne z ich przekonaniami, nadal osądzały to samo, co wcześniej: że skała jest twarda.
Mimo wszystko dzieciaki pozostawione same w pokoju trącały palcem skałę. Młodsze, by sprawdzić, czy dorosły jednak nie miał racji, starsze, by pokazać, że to one trafnie odpowiedziały.
W drugim badaniu dorosły mówił dzieciom, że gąbka jest twardsza od skały i pytał, co należy zrobić, by się o tym przekonać. Starsze dzieci bez wahania odpowiadały, że trzeba skałę i gąbkę posmyrać palcem. Młodsze częściej rozkładały ręce w niewiedzy.
Stąd prosty wniosek naukowców - w okolicach 6. i 7. urodzin dzieciaki nie wierzą już dorosłym na słowo. W dodatku wolą same dokonać eksperymentu, np. dalej skacząc na kanapie, niż uznać rację rodzica.
Ta eksploracja to coś, czego żaden dorosły nie powinien tłumić. Dzięki potrzebie szukania odpowiedzi, a także podważania zdania dorosłych, dziecko rozwija się, a jego mózg wykonuje niemożliwą pracę.
Powiesz sobie, że takie badanie mogłeś i ty w domu przeprowadzić. No widzisz, bo jesteś sceptyczny wobec wniosków, które wysunęli badacze. A teraz pomyśl, że ten proces zaczął się u ciebie w zerówce. Ile ważnych pytań mogłeś przez ten czas zadać i teorii podważyć?
Teraz, skoro już to wiesz, korzystaj z wiedzy mądrze.