
REKLAMA
Proponuję zainteresować się zwłaszcza tym środkowym, XC60, bo stanowi nader interesujące połączenie rozmiarów, szeroko pojmowanego komfortu, funkcjonalności, wyposażenia, ceny. Polscy klienci to doceniają, XC60 pozostaje liderem w swojej klasie, najlepiej sprzedającym się samochodem segmentu premium. Takie powodzenie wśród kierowców i ich rodzin nie bierze się z przypadku.
XC60 dlaczego?
Zacznijmy od Ciebie, od kierowcy. Wykonanie kabiny, zwłaszcza deski rozdzielczej jest solidne, naprawdę premium, wzbudza zaufanie. Plastik na górze kokpitu mięciutki, bardzo przyjemnie ugina się pod palcami. W ogóle miękkich materiałów nie brakuje we wnętrzu. Fotele są udanym kompromisem między bocznym trzymaniem i wygodą w długich trasach. Środkowy zagłówek z tyłu nie zasłania widoczności, jest niski, w razie potrzeby można go wyciągnąć.Do kieszeni w przednich drzwiach wchodzi butelka 1,5 litra i to pionowo, więc jest łatwa do wyjęcia i potem do wstawienia. Podświetlenie nie tylko zestawu wskaźników, ale całej deski rozdzielczej regulujesz pokrętłem, wygodnie i szybko. Tylna wycieraczka ma dwie szybkości, przerywaną i stałą – na ulewę. Natomiast dla przednich wycieraczek możesz dobrać jedną z siedmiu szybkości pracy przerywanej (przy większym deszczu same przechodzą w pracę ciągłą).
Maska silnika została solidnie przymocowana za pomocą dwóch zamków, unosi się na dwóch siłownikach i to bardzo wysoko. Masz znakomity dostęp np. do wlewów różnych płynów. Ten najczęściej potrzebny, do spryskiwacza, jest poza komorą silnika, blisko czołowej szyby, więc nic nie ochlapiesz, żadnych kabli elektrycznych czy innych elementów.
Ktoś wzruszy ramionami, że to drobiazgi. Każdy z nich może i tak, ale ich suma sprawia, że czujesz się dobrze w XC60, że chcesz jechać i czujesz, że przed Tobą bezpieczna podróż. Przed Tobą i rodziną. Dzięki dopracowanemu zawieszeniu z wielowahaczowym układem z tyłu XC60 zapewnia komfort resorowania na co najmniej dobrym poziomie, zarazem przewidywalne zachowanie na łukach, z niedużymi przechyłami. Nie jest to model nastawiony na tzw. sport, raczej sprawny pojazd do pewnego, bezpiecznego przemierzania nawet długich tras.
Rodzina doceni takie ustawienie podwozia, tak samo jak kilka innych kwestii. Zazwyczaj w tekstach o różnych samochodach mało pisze się o miejscach z tyłu kabiny, tudzież o bagażniku. W przypadku XC60 jest o czym. Przede wszystkim wsiadanie na kanapę jest łatwe, wysiadanie jeszcze bardziej. Nie o każdym SUV-ie średniej wielkości można to stwierdzić… Pasażerowie mają nawiewy powietrza z tyłu słupków B, które mogą też całkowicie zamknąć, także aż cztery wieszaki na ubrania.
A jeśli podróżujesz z małymi dziećmi, polubisz XC60 za bezproblemowy dostęp do uchwytów Isofix na kanapie. Po prostu podnosisz plastikową klapkę i masz uchwyt do dyspozycji. Możesz też wybrać tzw. integralne podwyższenie, dla dzieci ponad 4 lat. Zamiast podkładki podnosisz część siedziska kanapy, po prawej bądź po lewej stronie. Ciekawy, praktyczny pomysł Volvo.
Bagażnik wyróżnia się niską krawędzią załadunku, 616 mm to dobry rezultat, zwłaszcza dla kręgosłupa osoby wkładającej i wyjmującej ciężkie pakunki. Seryjnie Volvo daje ochronną listwę ze stali nierdzewnej, siatkę zabezpieczającą, gniazdko 12V po lewej stronie. Pojemność od 505 do 1432 litrów wystarczy nawet na rodzinny, wakacyjny wyjazd, o ile nie zabieramy ze sobą „pół domu”.
XC60 wyposażenie
W bezpiecznej jeździe pomaga seryjne wyposażenie. Mam na myśli reflektory LED, monitorowanie pasa ruchu LKA, informację o znakach drogowych, czujniki parkowania, układ Hill Descent Control ułatwiający zjeżdżanie ze wzniesień – przydaje się również w wielopoziomowych parkingach. Bardzo ciekawy jest antykolizyjny Oncoming Lane Mitigation. Pomaga uniknąć kolizji z pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka poprzez automatyczne skręcenie kierownicy i skierowanie Volvo na właściwy pas ruchu.Seryjne wyposażenie każdego XC60 to siedem poduszek powietrznych: dwie czołowe z przodu, dwie boczne z przodu, dwie kurtynowe, kolanowa kierowcy.
XC60 wymiary
Wymiary Volvo XC60 są dokładnie takie: długość 4688 mm, szerokość 1902 mm, wysokość 1658 mm. Można stwierdzić, że w sam raz. Długość poniżej 4,7 metra pozwala (jeszcze) na znalezienie miejsca na parkingu pod hipermarketem czy w centrum miasta, również w piątkowe popołudnie. Szerokość nieco ponad 1,9 m gwarantuje przestronne wnętrze, nikt nie będzie utyskiwał na ciasnotę. Różnica między szerokością a wysokością wynosząca niespełna 25 cm dobrze wpływa i na właściwości jezdne, i na sylwetkę auta.Volvo XC60 ceny
Oficjalny cennik warto przejrzeć, ale warto też zorientować się u dealerów, ile kosztują dostępne egzemplarze, nierzadko z bogatym, dodatkowym wyposażeniem. A w promocyjnej ofercie Volvo Midsommar minimalna cena za XC60 wynosi 165.500 zł, co oznacza oszczędność do 39.400 zł. Wszystkie silniki mają cztery cylindry i pojemność 2.0, dokładnie 1.969 centymetrów sześciennych. Wszystkie auta korzystają z 8-biegowego automatu Geartronic, o klasycznej konstrukcji, z przekładnią hydrokinetyczną.Oficjalny cennik rozpoczyna 187.900 złotych za benzynową, miękką (mild) hybrydę B4 FWD Momentum, a więc z przednim napędem, o porządnej mocy 197 koni. Jeżeli wciąż jesteś zwolennikiem „ropniaków”, za 195.900 złotych możesz nabyć dieslowską, miękką hybrydę B4 FWD Momentum, z przednim napędem, rozwijającą tyle samo koni co benzyniak, 197.
Od razu wyjaśniam, że w obecnej nomenklaturze Volvo literka B oznacza miękką, łagodną hybrydę, zarówno benzynową jak i dieslowską. Dlatego mówmy „B4 benzyna”, „B4 diesel”. W tych układach chodzi o to, że jednostka spalinowa jest wspomagana silnikiem elektrycznym 14 KM, podczas ruszania i jazdy z niskimi prędkościami. A co się tyczy „ropniaka”, turbodiesle Volvo pracują wyjątkowo kulturalnie. Ba, jak wsiądzie ktoś, kto nie wie będzie wiedział, co znajduje się pod maską, może nie zgadnąć, że urządzenie na olej napędowy.
Auta z napędem czterech kół AWD (All Wheel Drive) kosztują od 205.900 zł. Za tę kwotę dostaniesz turbodiesla XC60 B4 AWD Momentum. Wersja benzynowa wypada drożej, 223.900 zł za B5 AWD Momentum Pro, czyli lepiej wyposażone od Momentum.
Najwyżej w hierarchii XC60 stoją benzynowe, wyłącznie czteronapędowe hybrydy T8 eAWD z możliwością ładowania z gniazdka, plug-in hybrid recharge. W ich przypadku, tak jak można się spodziewać, wydatek okaże się największy, 239.900 zł za T8 eAWD Inscription Expression o mocy 258 KM oraz 87 KM z silnika elektrycznego. A jeśli pragniesz zaszaleć i pójść na całość, proszę bardzo! Volvo XC60 T8 eAWD Polestar Engineered o mocy 303 KM plus 87 KM w kwocie 329.900 zł. To najwyższa pozycja cennika tego modelu. Oficjalnego cennika, jeszcze raz powtarzam.